-->

maanantai 18. helmikuuta 2013

Aanaar peivikirje #008

Juvduu - 12.3.2013
Onne lâi vuossâmuš peivi kuhháás ääigi ko mist lâim anarâškielâ oppâtiijmeid. Peeter káidusmáttááttâs
sujâttemkurssâ álgij onne. Petter máttá mii Helsigist já mij čokkáp Anarist tiätturâin. SMK kiävttá iLinc-ohjelm, mii lii viehâ hyeni ko ij tuáimá Linuxist ollágin. Kale Adobe Connect váá lii pyeri ohjelm!

Taan peivi äšši lâi preteriti. Taan oho maŋa mun kolgâččij máttiđ čäälliđ maid tábáhtui ige aainâs váá maid táábáht. Mun jiem maašâ vyerdiđ tom.

Mun lam uussâm tääl jo kyevti  pargo, oovtâ SMK:st já nube Anarâš seervist. Itten must lii sahhittâllâm ton SMK pargo. Mut tot ij lahgin uásiäigipargo nuuvt ko ton koolgâi leđe, vâi mun jiem pyevti toho moonâ veikkâ sij mun valjiččijgin. Mun lam tääbbin opâmin kesimáánu räi. Ton maŋa mun jiem vala tieđe.

Tänään oli ensimmäinen päivä pitkään aikaan kun meillä oli inarinsaamen oppitunteja. Petterin etäopetustaivutuskurssi alkoi tänään. Petter opettaa meitä Helsingistä ja me istumme Inarissa tietokoneilla. SAAK käyttää iLinc-ohjelmaa, mikä on melko huono kun toimi Linuxissa ollenkaan. Kyllä Adoben Connect vaan on hyvä ohjelma!

Tämän päivän asia oli preteriti. Tämän viikon jälkeen minun pitäisi osata kirjoittaa mitä tapahtui eikä aina vain mitä tapahtuu. En malta odottaa sitä.

Loppuviikosta hiihdetään myös Scandinavian Cup -kilpailu Juutuanvaarassa, Inarin kirkonkylällä. Olen - tietenkin - ilmoittautunut sinne talkoisiin. Toimenkuvana on yhteyshenkilö, tarkoituksena toimia urheilijoiden ensimmäisenä kontaktina ja keksiä ratkaisuja heidän mahdollisiin ongelmiin. Toivottavasti mitään suuren suuria ongelmia ei ilmene. Jossain vaiheessa pitää varmaankin käydä tutustumassa tarkemmin kisa-alueeseen, jotta osaa edes opastaa ihmisiä oikeille laduille.. :-)

Huomenna jatkuu taasen etäopetuskurssi. Harmillisen aikatauluväärinkäsityksen tms. vuoksi Petter ei ole Inarissa ja tunteja pitävät sijaiset ja aina välillä Petter etänä ja osa tunneista on muutettu itsenäiseksi työskentelyksi. Huomenna tunteja pitää aamupäivällä Miina Seurujärvi ja iltapäivällä onkin itsenäistä työskentelyä. Saatanpa käydä Juutuanvaarassa vähän katsastelemassa..






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti