Menneen viikon piristys oli perjantaina ja lauantaina järjestetty
kolttasaamelaisten perinneruokakurss, jolle siis - tietenkin -
osallistuin ja jossa valmistettiin kahtena päivänä erinomaisen hyvää
ruokaa. Niin hyvää jopa, että aloin vakavasti harkita josko sitä joskus
viikonloppuisin ihan oikeasti kokkaisi jotain ruokaa..
Harmillista
kyseiselle kurssilla osallistumisessa oli tietenkin se, että joutui
jättämään väliin kilinnahkalakin (katso muutama mallikuva meitin koulun Jenni-Emilian blogista)
valmistuskurssin. Kyseisiä lakkeja voi ostella parin sadan euron - tai
vähän kalliimpaa - hintaan. Samoin ohi meni kanteleen valmistuskurssi ja
Camera Borealis, missä olisi nähnyt ehkä maailman parhaita valokuvia
pohjoisen pallonpuoliskon luonnosta. Mutta ei se mitään, elämä on täynnä
valintoja ja olin sitä paitsi luvannut tulla kurssille kokkaamaan,
joten mitäpä noita suremaan. Muutama muukin kurssi on viime aikoina
jäänyt väliin kun ei ole ehtinyt kun on yrittänyt kynsin hampain roikkua
kielivaunun perälaudassa kiinni ettei tipahda kyydistä.
Muutaman
pakkasviikon jälkeen oli suorastaan outoa kävellä tänä aamuna ulos.
Lämpötila oli yöllä noussut aavistuksen nollan paremmalle puolelle ja
koulupäivä alkoi pyöräilyllä "melko liukkailla" teillä pienessä
tihkusateessa. Varsin jännää oli kuulemma ollut ajaa aamulla Ivalosta
Inariinkin.. Taina sanoi lounaalla, että tämä oli ensimmäinen kerta kun
pelotti omassa kyydissä.. No, lämpötila lähti taas lievään laskuun
päivän aikana ja sade vaihtui taas lumeksi.
Jutaavan
kirjaston etäluennoissa oli tänään vuorossa Erika Sarivaaran esitys
Statuksettomista saamelaisista. Esitys pohjautui Erikan aiemmin
julkaistuun väitöskirjaan. Asiaan perehtymättömille pikatiivistelmä mitä
tarkoittaa statukseton saamelainen: statukseton saamelainen on henkilö, joka polveutuu saamelaissuvusta ja jota ei ole merkitty saamelaiskäräjien vaaliluetteloon.
Mikäli
on yhtään seurannut saamelaisia koskevaa uutisointia viime aikoina niin
on saattanut hyvinkin saada käsityksen, että saamelaisyhteisössä
käydään parhaillaan kovaa keskustelua siitä, kuka on "oikea"
saamelainen. Nykyisen, vuodelta 1996 peräisin olevan
saamelaismääritelmän ulkopuolelle jää melko iso joukko ihmisiä, jotka
kokevat itse olevansa saamelaisia mutta joita Saamelaiskäräjät ei
tunnusta. Samanaikaisesti muun muassa inarinsaamelainen yhteisökin on
alkanut vaatia oikeuksia itselleen. Hauskana anekdoottina mainittakoon,
että Matti Morottaja, inarinsaamen kielen elvytyksen Suuri Mies on
sanonut, että jokainen, joka osaa inarinsaamea on saamelainen.
Mutta josko vielä muutaman lauseen saamea kääntäisi illan päätteeksi..
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti